torstai 19. lokakuuta 2017

Työhyvinvointi on tärkeä asia.


Työhyvinvointi on paljon tärkeämpi asia mitä moni tulee ajatelleeksi. Tämä on myös hieman mielipide asia. Jos toisen mielestä asiat ovatkin kunnossa voi toinen olla toista mieltä. Emme toki voi lähteä miellyttämään jokaista erikseen, mutta voimme sopia yhteiset pelisäännöt. Kuten tiedätte, me Suomalaiset suorastaan rakastamme kaikenlaisia sääntöjä joita sitten noudatamme pilkun tarkkuudella. Työpaikalla on hyvä olla säännöt. Jokainen tietää sitten mitä voi tehdä ja mitä ei.

Huono työhyvinvointi maksaa työnantajalle aivan tolkuttomasti. Koska maksu ei ole millään laskulla niin sitä on joskus hankala hokata. Huono työhyvinvointi lisää sairaslomia, ihmiset väsyy, järkevät työntekijät lähtevät muualle töihin, työnlaatu on paljon huonompi mitä voisi olla, reklamaatiot lisääntyy, hommat viivästyy...
Olemme viilanneet näitä asioita kuntoon monissa paikoissa ennen kuin ne edes aiheuttavat ongelmia. Syystä, että työnantaja ei halua riskeerata. Hän ei halua vain luulla, että ne ovat kunnossa. Hän tietää, ettei ne täydellisesti ole kuitenkaan.
Nämä pomot tietävät, että kiireessä itse sokeutuu asioille. He tietävät, että pomo kokee asioita eritavalla kuin muut. Ja niiden muiden mielipide on ratkaisevampi (tärkeämpi).

Minun tapa toimia perustuu maalaisjärkeen: Selvitän, että mitkä asiat tökkii ja miksi. Sitten laitetaan ne kuntoon. Tämän jälkeen pidän sitten puheen jota voi kutsua myös valmennukseksi.  Kerron, että miten tulee jatkossa jokaisen toimia että nyt saavutettu hyvä fiilis pysyy. Kerron myös, että miten toimimalla se saadaan pilattua. Tämä siksi, että osataan vältellä vääriä tapoja. Niistähän tilanne on juuri päässyt huonoksi.

Olen selvitellyt haastavia tilanteita vuosien aikana hyvinkin usein. Joskus jopa hämmästyttävän nopeasti. Olen usein selvittänyt tilanteita joita on käynyt alan "asiantuntijat" selvittämässä. Ovat lähtiessään sanoneet, että asiat ovat kunnossa. Mutta näin ei ole ollutkaan.
Haaste ongelmien selvittämisessä on saada ihmiset avautumaan rehellisesti. Monet pomot haluavat selvittää tällaiset asiat ihan itse. Kuten oikein onkin. Mutta mitäs sitten kun ongelmien aiheuttaja onkin itse pomo tai hänen palkkaama sukulainen?

Tällöin on pakko hankki ulkopuolinen selvittäjä.
Eli minun pitää saada ihmisten kertomaan ongelmat rehellisesti. Eihän ne asiat muuten selvene. Luulen, että tässä on monilla se syy miksei asiat ole ratkenneet. He eivät ole saaneet oikeita syitä esiin.
Asioita on usein pitänyt oikeasti "lypsää". Keskustella monet kerrat. Uskoisin, että kokemus on auttanut tässä. Vaistoan aika hyvin, että kertooko joku totta ja kertooko hän kaiken. Usein näissä asioissa syytellään jotakin. Toinen syyttää toista ja toinen toista. Pitää osata huomata oikeat ja väärät syytökset. Olen tavannut ihmisiä jotka kaataa paskaa toisten niskaan. Jotku ovat todella taitavia manipuloimaan muita tekemään "likaiset työt". Eli he ovat onnistuneet manipuloimaan toiset ihmiset puhumaan paskaa toisesta. Hän tavallaan näyttää syyttömältä kun ei itse osallistu tähän. Tällaisten havaitsemiseen tarvitaan kovaa ja monipuolista kokemusta. Sekä tietämystä, että mitä kaikkea on mahdollista olla olemassa. Pitää osata lukea tilanteita. Totuus voi olla ihan muuta miltä se itsestäkin vaikuttaa.  Olen työkseni jutellut tuhansien ihmisten kanssa noin 30 vuotta. Tilanteita selvittäessä olen ymmärtänyt, että ilman tätä kokemusta monet asiat olisivat jääneet pimentoon.

Työhyvinvoinnista on tehty valtavasti tutkimuksia. Eräs tutkimus mm kertoi, että asiaan panostetut rahat tulee nopeasti kymmenkertaisesti takaisin. Tämä on täyttä totta. Esim eräässä myymälässä oli tosi huono fiilis. Selvitin asiat, korjasimme ongelma kohdat. Neljän päivän kuluttua myynti oli noussut kolmenkertaiseksi. Tuotto tuli nopeasti.

Kun asiat on laitettu kuntoon, niin työpaikasta alkaa muodostua haluttu työpaikka. Tämä taas tietää, että parhaat työntekijät alkavat hakeutua sinne töihin.
Kun asiat on saatu kuntoon, niin esim eräässä paikassa asentajien työnjälki parani huomattavan paljon. Reklamaatiot väheni -30%. Asiakkaat alkoivat kehua työnlaadun takia tuttavilleen. = Ilmaiseksi uusia maksavia asiakkaita. Eli todella suuret hyödyt.

Työpaikka kiusaaminen kuuluu myös työhyvinvointi otsikon alle. Olen onnistunut saamaan monet kiusaajat lopettamaan toimintansa. Mikäli teillä on kiusaamista, älä aikaile ottaa yhteyttä.
Minäkin tunnen ihmisen joka teki itsemurhan kiusaamisen takia. Häntä ei kukaan auttanut. Olen jutellut hänen silloisen pomon kanssa vuosia tapahtuneen jälkeen. Ette arvaa, kuinka hän katuu sitä ettei puuttunut asiaan tarvittavalla vakavuudella. Toivottavasti teillä ei ole kiusaamista, mutta jos on älä sinä et tee samaa virhettä.

Kiusaamisesta ollaan usein erimielisiä. Mikä toisesta on kiusaamista voi toisesta olla mahtavaa huumoria. Tilanne on silti ongelmallinen jos toinen tuntee huumorin kiusaamisena. Olen auttanut hoitamaan tilanteet kaikkien kannalta hyväksi.

Jos teillä on ongelmia työnlaadun kanssa, jaksamisen kanssa, sairaslomien kanssa.
Jos teillä on töissä huono fiilis, ristiriitoja, kiusaamista, vaihtuvuutta, muita ongelmia niin
ottakaa rohkeasti yhteyttä. Olen yksi maamme kokeneimpia ongelmien selvittäjä. Toimin aina täydellä luottamuksella. Neuvottelusta lähtien.

Terveisin

Matti Hämeenaho
Puh: 045 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti