lauantai 7. lokakuuta 2017

Myyjä on meedio.

Myyjä on meedio. Hänellä on yliluonnollisia kykyjä. Tässä todisteet väitteelleni:


Myyjä tietää, että joku tyyppi ei osta mitään. Tämä tieto tulee jo ennenkuin tähän tyyppiin on oltu missään yhteydessä.
Jos tuntemattoman ihmisen ajatuksen tietää häneltä kysymättä, niin eikös silloin ole jonkun sortin meedio. Koska omaan omaa kokemusta ja moni on samat asiat todennut, niin väitän automyyjät ovat parhaita meedioita. He osaavat katsoa vaatteista tai luoja ties mistä, että kenelle kannattaa liikkeessä mennä juttelemaan. Näyttää kyllä siltä, että potentiaalisia asiakkaita on aika vähän.  Autokauppojen meediot tietää jotain mitä me muut ei tiedetä. He tietää, että naiset hengailee autokaupassa ihan vaan aikaansa viettämässä. Ei he osta mitään joten ihan turha tuhlata aikaansa heihin. Minä olen luullut ihan päinvastoin. Aina oppii jotain uutta.

Tämä seuraava on myös todella hämmästyttävä kyky: Moni puhelinmyyjä näkee asioita mm postinumerosta ja jopa etunimestä. Kun olin lehtimyynnissä töissä niin näin suurenmoisia meedioita. Ajatte tätä: Kun ihminen oli asiakasrekisterissä 22455 hän ei ikinä ostanut mitään. Kun sama ihminen oli sitten rekisterissä 55510 niin hän oli unelma asiakas. Eli rekkari 22455 oli sellainen jota ei kannattanut edes soittaa. Miten mahtava kyky näillä lehtimyyjillä olikaan. Aikaa olisi mennyt ihan hukkaan soittamalla väärää rekkaria.

Toiset näkee ostamattomuuden jopa naamasta. Kun myyjä etsii firman www sivuilta yhteystietoja ja näkee asiasta vastaavan henkilön kuvan niin yllättäen häneen tulee taivaasta viisauden tunne: Tälle on ihan turha soittaa.
On niin v mäisen näköinen, ettei se osta kuitenkaan.
Toiset meediot näkevät tämän jo vilkaisemalla firman nettisivuja...turha soittaa.
Ovelta ovelle myyjä näkee nämä asiat mm autosta, talon väristä, pyörien määrästä... että kannattaako mennä soittamaan ovikelloa.

Olen nähnyt usein, kun on julistettu myyntikisa. Monet myyjät osaa jakaa palkinnot, ennen kuin kisa edes alkaa. Olen nähnyt näissä tilanteissa jotain sellaista joka pilaa hyvät ennustukset: Firmaan tulee uusi myyjä. Kukaan ei muista kertoa hänelle, että kisan palkinnot on jaettu etukäteen.
Täysin tietämättömänä tästä hän sitten voittaa koko kisan. Tästä ei tietenkään kannata ottaa opiksi. Seuraavan kisan koittaessa samat meediot jakavat palkinnot taas ennen kisan alkua.

Moni myyjä tietää, että asiakas on niin käyhä, että hänelle kannattaa esitellä vain halvinta vaihtoehtoa.
Ajatelkaa mikä kyky lukea tuntematonta ihmistä. Näkee metrien päästä paljonko toisella on pankissa rahaa. Suorastaan kadehdittava kyky.

Toiset taas tietää, että maanantaina ei kukaan osta. Eikä perjantaina klo 14 jälkeen. Kuvittele, kuinka tämä "näkeminen" taas säästää turhalta työtä. Maanantain voi ottaa huoletta rennosti ja perjantaina on ihan sama lähteä kotiin klo 14. Varmasti tiedät ihmisä, jotka osaavat jo nyt sanoa, että seuraava maanantai on paska päivä. Syy tähän on muuten hyvä. Se on....koska on maanantai.

Lähes jokaisessa firmassa on olemassa joku lääni jossa ei tule kauppaa. Jokaisella mediolla se on juuri se lääni missä asuu ja työnkentelee. Miten satutkin asumaan juuri maamme köyhimmällä alueella jossa kukaan ei ikinä osta mitään?
Siellä olevat yritykset ja henkilöt varmasti varastavat kaiken mitä tarvitsee ja kuluttaa. Koska eivät ikinä osta mitään. Voisitko kertoa, että miksi toisessa firmassa se alue on joku toinen lääni? Voin kertoa, että kaikki maamme läänit ovat edustettuna tällä saralla.
Meedio tietää myös, että hämäläiset ei voi päättää tänään mitään. Ei niin. He käyvät kaupoissa aina useampia kertoja vain katselemassa. Olet varmasti kuullutkin tästä vaivalloisesta tavasta elää?

Olen kuullut, että joku osaa ennustaa tee lehdistä, kahvin puruista jne...
Minä taas olen nähnyt kuinka joku osaa ennustaa kaatuneesta kahvista, kiukuttelevasta lapsesta, liikenne ruuhkasta. Moni ennustaa tällaisia kohdatessaan, että tänään mikään ei onnistu. Kuinka oikeassa he ovatkaan. Juuri näistä tapahtumista voi päätellä, että yrityksen X johtaja ei halua ostaa tänään edustamaasi tuotetta tai palvelua.

Sinä joka teet rekryjä. Toivottavasti sinulla on edes sen verran meedion vikaa, että havaitset
nämä meediot haastattelussa. Osaat varmasti ennustaa kuinka paljon meediot voivat tuottaa iloa pomoille.


Matti Hämeenaho
Ei meedio.

Puh: 045-6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi
Twitter: @MattiHameenaho
LinkedIn: Matti Hämeenaho
FB: Valmentaja & Ongelmien ratkaisija Matti Hämeenaho





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti