perjantai 13. lokakuuta 2017

Huippu työpaikan luominen 1.

Tervetuloa lukemaan uutta blogi sarjaa - Miten teet työpaikastasi huippupaikan.
Sellaisen paikan, jossa kaikilla on hyvä olla. Paikan, jonne ihmiset tulevat töihin valmiiksi hyvällä tuulella. Paikan, jossa työntekijät eivät sairastele eikä väsy. Paikan jossa työt tehdään parhaalla mahdollisella laadulla.

Kerron tässä blogisarjassa yhden asian kerrallaan. Yhdellä asialla ei vielä tehdä ihmeitä, mutta huippu fiilis töissä onkin monen asian summa. Nämä asiat ovat yksinkertaisia perusasioita, kuten jo eilen pohjustuksessa kerroin. Hommat eivät vaan toimi kunnolla, jos perusasiat ei ole kunnossa. Toivon sinun laittavan tarkentavia kysymyksiä, jos kirjoitan asiat epäselvästi (joka on täysin mahdollista). On mukaavaa jos olet erimieltä. Tällöin toivon perusteluja väitteille. En enään innostu juupas eipäs keskustelusta.

Toivon, että teillä välitetään näistä asioista ja haluatte laittaa työpaikan asiat kuntoon. Enemmän tietysti toivon, että ne ovat jo kunnossa. Mielestäni jokaisella on oikeus olla töissä missä on mukava ja hyvä olla. Useimmat kuvittelee asioiden olevan kunnossa ja totuus on aivan muuta. Nämä eivät ole mitään luulo tai usko asioita. Todellinen tila näkyy ja sen saa selville juttelemalla ihmisten kanssa.

Hyvät naiset ja herrat. Aloitetaan blogi sarja heti tärkeimmästä asiasta:

Aito välittäminen.

Meidän tulee välittää aidosti työntekijöistä, pomoista, kaikista työkavereista.
Meidän tulee välittää työn laadusta, numeroista, asiakas tyytyväisyydestä, siisteydestä, kaikesta mitä työhön kuuluu.
"Aivan sama" ja "ei kuulu mulle"  suhtautuminen saa asiat menemään huonosti. Välitä siisteydestä niin saat vietyä kahvikupit koneeseen ja pizzalaatikon roskiin.
Välitä, että teet työsi parhaalla laadulla niin et hyväksy itseltäsi huonompaa laatua.
Välitä työkaveristasi  niin menet kysymään, että mikä hätänä kun näet jonkun vaivaavan.

Vain aito välittäminen saa meidät tekemään asiat paremmin. Olet ehkä kokenut työpaikan jossa välittäminen ei ole läsnä. Se on ihan kamala paikka.

Tämä välittäminen pitää lähteä valumaan ylhäältä alas.
Pomon pitää välittää kaikista työntekijöistä ihan aikuisten oikeesti. Tämä saa näkyä ja tuntua. Ja Suomalainen mies: Se ei ole arvostuksen tai kiitollisuuden näyttämistä, ettei vittuile.
Kun työntekijä tuntee, että hänen tekemistään arvostetaan niin hän tekee entistäkin paremmin ja sitoutuneemmin. Jos hän ei tunne välittämistä niin laatu laskee. Näin me ihmiset toimimme.
Työntekijän pitää tietää, että pomolle kelpaa vain paras mahdollinen laatu (tai vielä parempi laatu). Jos työntekijä ei osaa tehdä parasta laatua, pomon tehtä on auttaa häntä oppimaan tämä. Jos et opeta, et voi vaatia. Jos et viitsi opettaa niin se tarkoittaa ettet välitä. Silloin ei välitä kukaan muukaan. = Laatu ei ole hyvä. Ja kuka onkaan syyllinen? Pomo.

Jos pomo ei välitä työn laadusta aivan täysillä niin ei siitä välitä kukaan muukaan.
Jos pomo ei välitä alaisistaan, eivät hekään välitä sinusta. Tämä laskee työn laatua.
Mikäli pomo ei välitä intohimoisesti numeroista, ei niistä välitä kukaan muukaan. = Numerot ei ole niin hyviä kuin voisi olla.

Kun välitätte työnlaadusta, niin alatte tekemään työnne parhaalla laadulla. teette sitten mitä tahansa. Pomon täytyy olla tässä se oikea pomo. Hän pitää huolen, että esim hoitoalalla teillä on tarpeeksi porukkaa, että huippu laatu on mahdollista toteuttaa.  Eli pomon pitää välittää niin paljon, että hän kävelee asiasta päättävän perässä (jos ei itse päätä). Puhuu tästä niin kauan että hänkin alkaa välittämään.

Myyntifirmassa pitää välittää työntekijöiden lisäksi numeroista. Tämän pitää näkyä myös käytöksessä. Välitön puuttuminen ja tarvittaessa avun hankkiminen (siis välitön) mikäli ei saa itse nousua päälle. Nopea puuttuminen = välittäminen. Hidas puuttuminen = ei välitä.
Välittäminen on myös sitä, ettei hyväksy mitä sattuu myyntejä. Vaan auttaa myyjää tekemään paremmin. Useimmissä paikoissa 10-20% myyjistä tekee yli puolet tuloksesta ja pomot ovat tähän tyytyneet. Tyytymällä ne muut eivät nouse sieltä koskaan. Sinun pitää siis välittää niistä heikommista myyjistä sekä heidän kehittymisestä. Pitää välittää heidän tuloksista ja saada heidätkin välittämään. Kun molemmat välitätte niistä niin silloin teette niiden eteen töitä. Kun teette niiden eteen töitä, luvut alkavat parantua.
Ilmeisesti tämä on todella monimutkaista, koska vain 1/10 myyntipaikassa asia on kunnossa. Siellä kaikki myy hyvin . Ei vain 1 tai 2 tyyppiä.

Kuten parisuhteessakin.  Meissä kaikissa on hyviä ja huonoja puolia. Niin sinussa kuin minussakin. Opetellaan hyväksymään toisen huonot puolet. Ei niistä todellakaan tarvi muille toitottaa. Ei siitä ole mitään hyötyä.
Puhutaan ääneen toisten hyvistä puolista. Se tuo hyvää fiilistä ja parantaa kaikkien oloa.
Mieti mikä ero: Kun lähdet kahvihuoneesta ja tiedät, että sinua aletaan haukkumaan siellä. Verrattuna siihen, että voit odottaa, että siellä ne nyt kehuu mua takana päin. Ajattele mikä ero fiiliksessä! Kaikki me saadaan hyvää fiilistä kehuista. Niin! Kehukaa toisia myös päin näköä. Kun joku tekee työnsä hyvin siitä voi kehua. Sinäkin kaipaat sitä. Kaikki me kaivataan sitä.
Pomo ei voi ajatella niin, että jos ei hauku niin se tarkoittaa sitä että hän on  tyytyväinen. Kehut aina kun näet hyvin tehdyn työt. Kehu ei kulu. Sen puute kuluttaa.
Kun näet, että joku ei nyt ihan pääse parhaimpaansa niin auttaako hänen mollaaminen mitään?
Ei auta, mutta voisitko mitenkään kokeilla auttamista? Kiitos, että tästä eteenpäin voit auttaa.

Mieti mikä ero on työpaikan fiiliksessä kun kaveria kannustetaan ja autetaan! Jos et tiedä niin voin kertoa, että ero on kuin menisi aivan eri maailmaan. Ja tavallaan sitä meneekin. Parempaan paikkaan.

Lopettakaa toisten arvostelu ja selän takana haukkuminen. Tällainen on alhaista toimintaa. Fiksu ja ajatteleva ihminen ei tee tätä. Vain ääliö, sellainen joka toivoo toiselle pahaa. Jos olet tällainen niin hakeudu hoitoon jos et voi lopettaa sitä.
Kun haluatte kokea hienoja asioita niin aloittakaa selän takana kehuminen. Olen tätä harrastanut ja testaillut monissa paikoissa. Tämä saa oikeesti lähes ihmeitä aikaan. Eli kaikenlainen myrkyttäminen pitää kieltää. Tämä jos mikä tarvitsee sitä välittämistä. Tämä on omalla johtamis aikanani ollut työpaikan perus sääntö. Tein jo haastattelussa selväksi, että selän takana puhujat lähtee. Ei tarvinnut ketään erottaa tämän takia. Meillä tuettiin, ei puukotettu. Ja tehtiin kauppaa ylivoimaisilla tuloksilla.

Tässä oli eka osa. Kuten huomaat: Kun välittäminen on kunnossa niin fiiliskin on katossa.
On hämmästyttävää, että nämä asiat ovat kunnossa vain 1/10 työpaikasta. Mutta ne joissa nämä ovat kunnossa ovat todellakin kaikin puolin kuin eri planeetalta. Ero on niin suuri, ettei sitä edes tajua ennen kuin on itse nähnyt.

Tämä välittäminen on niin iso ja tärkeä osio, että varmasti palaan tarkentaen tähän myöhemminkin.

Jatkuu seuraavalla kerralla...

Matti Hämeenaho
Yritysvalmentaja, konsultti.

Puh: 045 - 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matti-hämeenaho-5384345/
Twitter: @MattiHameenaho



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti