sunnuntai 15. lokakuuta 2017

Myynnin saarna pomoille.


Moro!

Tiedättekö, mikä on yleinen ongelma myyntipaikoissa? Ei se mitään. Kerron sen kuitenkin:

On hyvin yleistä, että 20% myyjistä tekee 60%, 70% ja jossakin jopa 80% kaupoista. Viikosta, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen. Eihän tässä ole mitään järkeä, sanoisi Hjallis. Ja pitäisi sanoa monen muunkin. Tämä on idiootti toimintaa jota selitellään monilla asioilla. Vähän riippuen, että mitä selityksiä kukin keksii. Yleensä haukutaan myyjiä.

Mistä tämä johtuu? Siitä, että ne esimiehet siellä on lapasia jotka luulee olevansa hyviä. Kaikki tietää, että hyvät myyjät ovat harvassa. Hyvät myynnin esimiehet ovat vielä harvemmassa ja tämän kyllä huomaa. Jos olet hyvä esimies niin sinulla kaikki tekee hyvin kauppaa. Esimiehen hyvyys mitataan tuloksilla, ei luuloilla ja selityksillä.

Missä näillä surkeilla pomoilla sitten menee pieleen?

Heillä on ihan VÄÄRÄ asenne.

- He eivät usko, että kauppaa voisi tehdä paljon enemmän.
- He kuvittelee, että pitäisi löytää jostakin parempia myyjiä. Tämä tietysti olisi hyvä vaihtoehto mutta
  huippu myyjiä ei niin vaan löydetäkkään. Heitä on vähän.
- He eivät osaa tehdä asialle mitään, joten tyytyvät tilanteeseen. (eli ovat perseestä).
- He eivät älyä, että heidän tehtävä on kouluttaa ja psyykata näistä heikommista parempia. Eikä he  
  osaa sitä edes tehdä. Tiedämme, että esimiehen tärkein tehtävä on auttaa alaisiaan menestymään.
  Tämä taito siis puuttuu. He osaavat kyllä sanoa ihan reippaasti: "yritä enemmän", "tsemppiä".
  Minun lapsetkin osasi sanoa tämän aika pian sen jälkeen kun oppivat puhumaan. Eli tällä tasolla....

Se asenne vika: Nämä pomot syyttävät tästä tilanteesta myyjiä. Minä olen onneksi ollut myynnin pomo. Satun tietämään omasta kokemuksesta, että jos kauppa ei käy tarpeeksi niin vika löytyy kun katsoo peiliin. 9/10 pomosta syyttävät myyjiä.
Osa antaa myyjälle potkut kun tämä ei tee kauppaa. Osa hankkii heille myyntikoulutuksen. Sitten kouluttaja saa myyjät toimimaan. Mutta eihän se kouluttaja jää sinne töihin, niin myynti palautuu normaaliksi 1-2 viikossa. Koska tämä lapanen saa omalla toiminnallaan myyjän palaamaan samaan paskaan missä hän on rypenyt jo vuosia. Tämä pomo tietysti syyttää kouluttajaa kun myyjä ei toimi kunnolla vaikka kouluttaja on 500 km päässä eikä ole puhunut myyjille 7 viikkoon.  Nyt syyllisiä on jo kaksi. Myyjä ja kouluttaja. Pomo luulee edelleen olevansa täydellinen.
Kun siellä tarvitaan esimieskoulutusta niin mitä vittua auttaa tilata myyjille myyntikoulutus? Selitäppä se tähän______________________________________________.
Koska myyjissäkin on paljon vikaa ja vääriä asenteita niin asennekoulutus toimisi paremmin.
No, tietysti kouluttaja voisi tämän kertoa myydessään palveluitaan. Meitäkin on joka junaan.

Olen kouluttanut paljon pomoja. Eikä olekkin jännää, että tämän jälkeen nämä heikommatkin myyjät ovat alkaneet myymään.

Miten nämä myyjät jotka ei tee kauppaa saadaan sitten myymään?
Ensin pomon asenne pitää muuttaa. Hänen pitää ymmärtää, että on hänen tehtävä auttaa näitä ihmisiä. Hänen tulee puhumalla (ei uhlailemalla ja vittuilemalla) auttaa näitä ihmisiä niissä asioissa joissa hän tarvitsee apua. Jokaisella nämä asiat ovat erilaisia. Minä en vo tietää, mikä teidän Harria tai Teijaa vaivaa ettei tee kauppaa. Jos sinä et tiedä niin selvität. Onko heillä vika asenteessa? Jos on niin puhut hänelle uuden asenteen. Ja jos joku väittää, ettei toisen asennetta voi muuttaa niin älä usko sitä. Kyllä sitä voi muuttaa jos osaa puhua ihmisille. Jos ei osaa, niin sitten ei voi muuttaa. Jos hän ei osaa tehdä kauppaa niin sitten neuvot häntä, että miten sitä tehdään. Jos et osaa näitä toteuttaa niin soitat minulle ja minä opetan sinut. Mutta ala tekemään! Ettet ole paska pomo lopun ikääsi. Päätä olla huippu pomo ja ala tekemään näitä juttuja.

Saa soitella:

Matti Hämeenaho
valmentaja
045 - 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti