1996 lähtien olen valmentanut ihmisiä tekemään huikeita suorituksia. Alan yrittäjänä olen toiminut 2004 lähtien. Olen kouluttanut yli 15 000 ammattilaista entistäkin paremmaksi. Asiakkaani ovat pienistä työpaikoista pörssiyhtiöihin ja kaikkea siitä väliltä. Olen yksi maamme kokeneimmista kouluttajista ja alan konsulteista. Puh: 045 6366 022 matti(ät)hameenaho.fi www.hameenaho.fi
sunnuntai 14. tammikuuta 2018
3 tippiä myyjille.
Useimmat myyjät tekee työnsä itse vaikeaksi. Olette varmasti kuulleet vanhan sanonnan:
"Ihminen on itsensä pahin vihollinen". Tämä viisaus on edelleen voimassa.
Kun myyjät alkavat ajattelemaan itsensä puolesta eikä vastaan, alkaa tapahtua parempia asioita.
Myyntityö on fiilis laji. Asiakkaat ostavat myyjältä joka uskoo itseensä ja asiaansa. Pienikin epävarmuus saa asiakkaan epäröimään. Tästä syystä moni pienikin asia saattaa ratkaista kaupat. Luuletko, että ei asiakas tiedä mitä ajattelet tai tunnet? Ei ehkä tiedäkkään, mutta hän vaistoaa sen.
Jos sinulla ei ole nämä asiat kunnossa, laita ne kuntoon. Lupaan sinulle paljon kauppaa ja roiman palkan korotuksen jos työskentelet provikka palkalla. Kyse on siis sinun palkasta, ei minun.
1. Ihmeelliset selitykset. Useimmat myyjät syyttävät asiakasta siitä etteivät saaneet kauppaa.
Juuri hänellä on kaikista huonoimmat, köyhimmät, tyhmimmät....jne asiakkaat.
-> Lopeta kaikki selittäminen. Kukaan selittäjä ei tee hyvin kauppaa. Jos et onnistu niin katso
peiliin. Siellä se syyllinen on. Selittäminen = Ei ole selkärankaa ottaa vastuuta omista teoista.
2. Ei vaadi itseltään tarpeeksi kovia suorituksia. Ihminen tekee sen mitä itseltään vaatii.
Suurin osa ei vaadi itseltään juuri mitään. Jotkut ovat oikeasti onnellisia, että on toiseksi
huonoin myyntitilastossa. Ilahtuu siis siitä ettei ole viimeinen! Voi hyvää päivää! Päivän
energiasta suurin osa menee siihen, että pyritään pääsemään työpäivä mahdollisimman helpolla.
-> Lopeta tällainen pelleily. Ala vaatimaan itseltäsi kunnon suorituksia. Sinäkin pystyt siihen, kun
vain haluat! Kukaan ei tienaa hyvin tekemällä minimit. Eikä pidäkkään. Tee kunnon tavoite. Äläkä
luovuta toisena päivänä jos ei heti onnistu. Älä luovuta ikinä! Kukaan ei ole luovuttamalla saanut
mitään aikaan.
3. Ei usko itseensä. "Mää oon vain tällainen tavallinen Suomalainen". "En minä onnistu kuitenkaan",
"En minä saa näitä myytyä," "Ei ne osta kuitenkaan," "Ei tästä tule mitään".... jne. Näin reippaasti
Suomalaiset myyjät psyykkaavat itseään.
-> Miten vakuutat asiakkaasi jos et usko itseesi? Et mitenkään! Mieti, mihin tällainen ajattelusi
perustuu? Etsi vastaus. Se perustuu luuloon. Minun luulot ovat aina täysin väärässä. Siksi en ikinä
kuvittele. Käyn ennakkoluulottomasti kysymässä. Vastaus voi yllättää, kun ei ole ennakkoluuloja.
Anna asiakkaan päättää. Älä sinä päätä toisen puolesta. Et sinäkään pidä, että sinun puolesta
päätetään. Tee asioita joilla saat lisää itseluottamusta. Useilla se on kuntoilu ja myynti asioiden
lukeminen netistä ja kirjoista. Ainakaan se ei ole
tv:n katselu sohvalta (ilta toisensa jälkeen). Hyvät myyjät tekee asioita itsensä hyväksi.
Huonot myyjät suunnittelee tekevänsä asioita itsensä hyväksi. Sitten he kusettaa itseään, että
aloittaa aina huomenna.
Näitä kohtia olisi paljon enemmänkin. Kun saat nämä kolme asiaa kuntoon, pääset jo paljon pidemmälle.
Seuraavat kolme kohtaa kirjoitan myynnin pomoille.
Terveisin
Matti Hämeenaho
Myyntikouluttaja
Puh: 045 - 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi
Seuraa:
Twitter: Matti Hämeenaho
FB: Kouluttaja & Ongelmien ratkaisija Matti Hämeenaho
LinkedIn: Matti Hämeenaho
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti