keskiviikko 1. marraskuuta 2017

Huippu työpaikan luominen osa 2.



2. osa käsitellään hieman toisella tavalla. Kävin vasta selvittämässä erään työpaikan fiilis asioita.
Siellä oli hyvä fiilis kadonnut ja työn laatu laskenut. Ei paljoa, koska onneksi johtajat hoksasivat reagoida ennen kuin olivat kovin syvällä suossa.

Tulin paikalle. Juttelin ihmisten kanssa. Viimein asiat alkoivat selkeytyä. Taas ne hyvin tyypilliset asiat olivat menneet retuperälle. Johtajilla oli kauhee kiire. Kaikki tiedottaminen oli siirtynyt intraan.
Koska tämä ei ole kaikille selvä niin minä toistan: Se ei ole hyvä idea. Kaikki ei lue sitä vaikka kuinka toivot. Viestit ymmärretään kukin omalla tavallaan. Ja puhuminen loppuu tai ainakin vähenee ihan liikaa.

Kun tiedottaminen on siirtynyt sähköiseen muotoon niin johtaja luulee, että kaikki tietää (eli ovat lukeneet) hänen tiedottaman asian. Luonnollisesti hän olettaa, että kaikki ovat asiat ymmärtäneet juuri siten kuin hän itse ne ajattelee.
NÄIN KÄY VAIN JOHTAJAN MÄRÄSSÄ PÄIVÄUNESSA!!!

Koska asiat eivät olleet hyvin loistavasta tiedotuksesta huolimatta. Hän ihmetteli, että mikä hitto porukkaa vaivasi.
Oletteko tietoinen seuraavasta psykologisesta käyttäytymismallista: Kun puhuminen vähenee, niin se alkaa huomaamatta vähentyä vielä lisää. Kunnes ei enään paljoa puhuta. Sen aloittaminen uudestaan on yllättävän haastavaa.  Koska työntekijöille ei enään juurikaan puhuttu. Eikä heiltä ei enään kysytty oikein mitään tärkeää. Heille vaan tiedotettiin. Tällainen tappaa innostuksen, fiiliksen, kunnioituksen. Koska jos et ole kiinnostunut työntekijöistä, hekään ei ole kiinnostunut sinusta. Jos et juttele, niin työntekijät kokee sen niin ettei sinua kiinnosta.
Et saa anteeksi, että sinulla on oikeasti aivan kauhea kiire eikä juttelulle vain ole aikaa. Etkä saa anteeksi silläkään syyllä, että olet siirtynyt "nykyaikaiseen" järjestelmään ehkä jo ajat sitten.

Eli miten täällä saatiin fiilis paranemaan? Tiedottaminen sähköisesti lopetettiin. Johtajat järjesti aikaa
juttelulle henkilökunnan kanssa. Johtajat lopetti olettamisen, että kaikki tietää ja ovat ymmärtäneet. He alkoivat varmistamaan asiat juttelemalla.  Nyt työntekijöille palautui tunne, että heitä kuunnellaan ja heidän mielipidettä arvostetaan. Mistä pomot sitä aikaa tähän sitten saivat? Miettimällä ajan käyttönsä uudestaan. Usein kiireessä tekee asioita järjestyksessä mikä ei ehkä ole kaikista tehokkainta. Saattaa myös käyttää turhaa aikaa turhiin asioihin ja pitää näitä tärkeänä. Myös delegoitiin asioita muille. Muista, että omalle tekemiselle tulee sokeaksi. Tämä on ihan normaalia ja tapahtuu kaikille.

Tähän liittyi vielä muutakin. Pomot olivat jo kadottamassa kosketuksen oikeaan tilanteeseen. He elivät vain raporttien varassa. Numerot kyllä kertoo paljon, mutta niistä näkee asiat vasta kun ne ovat tapahtuneet. Eikä niistä välttämättä näe kaikkea.
Puhumalla ihmisten kanssa alkaa tietää asiat aikaisemmin ja paremmin. Ennenkuin vahingot ovat tapahtuneet. Näin niihin pystyy reagoimaan jo ennen kuin mitään vahinkoa tapahtuu.

On olemassa paikkoja joissa tiedotus toimii sähköisesti todella hyvin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että se toimisi joka paikassa.

Eli älä oleta, että tiedotus on kunnossa. Se pitää varmistaa.
Älä oleta, että ihmiset ovat ymmärtäneet viestin. Se pitää varmistaa.
Juttele ihmisten kanssa. Jos tiedotus on kunnossa niin se ei tarkoita, että voit olla juttelematta.
Vain juttelemalla pysyt kärryillä tapahtumista. Vai haluatko olla pomo joka luulee tietävänsä, muttei oikeasti tiedä mitä tapahtuu.  Näitäkin on nähty.
Tarkista ajankäyttösi.

Kiitos 2. osan lukemisesta. Toivottavasti tämä auttaa työpaikkaasi edes hitusen parempaan suuntaan.
Saa myös kysellä tarkentavia kysymyksiä ja heittää kommentteja. Kirjoitusta saa myös jakaa.

Terveisin

Matti Hämeenaho
Yritysvalmentaja, ongelmien selvittäjä, konsultti.

Puh: 045 - 6366 022
matti(ät)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

Seuraa Twitterissä: @MattiHameenaho
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matti-hämeenaho-5384345/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti