perjantai 2. maaliskuuta 2018

Kouluttajan luoma hype.


Kun puhutaan myyntikoulutuksista, minä ja kolleegat saamme aina välillä kuulla tällaista: 

Te kouluttajat saatte kyllä hypen päälle. Mutta se kestää vain kaksi viikkoa ja sitten palataan entiseen. 

Niimpä. Tämä on aivan totta. Valitettavasti jopa liian usein. 

Nimittäin kouluttaja tulee ja näyttää teille sen tason missä voitte toimia. 
Sen jälkeen myynnin vetäjän pitäisi jatkaa ja pitää se kouluttajan näyttämä taso yllä. 

Miksi se hype sitten laskee kun kouluttaja lähtee ja pomo jää? Koska pomo masentaa porukkaansa takaisin normaali tasoon.
Jos mie olisin pomo ja minun tiimini saisi hypen päälle kouluttajan käytyä. Jos tämä hype laskisi niin kävisin katsomassa peiliin. Sieltä se syyllinen löytyisi. 
Katsokaas: Olen ollut vuosia myyntitiimin vetäjä. Olen tällöin tehnyt kaikki virheet mitä alalla voi tehdä. Minulle on ihan turha tulla selittämään mitään muuta. Tiimi on sellainen kuin sen vetäjä on. Jos minä saan tiimin vetäjänä myynnit laskemaan niin ei se parane syyttää siitä kouluttajaa. Miten helvetissä se kouluttaja voisi pitää sen hypen päällä kun ei ole siellä töissä?  Hyvä pomo. Se on se sinun duuni, ei kouluttajan. 

Tämänkin tapahtuman näkee jo etukäteen: Kun menen pitämään myyntikoulutusta eikä myynnin vetäjä tule paikalle. 
Hän kuvittelee osaavansa jo ko asiat. Miten hän pitäisi hypen päällä jos asiat ei edes kiinnosta? Jos ne ei kiinnosta pomoa niin ei ne kauaa kiinnosta muitakaan.

Minä kerron koulutuksessa ne asiat, joista huipputulos koostuu.  Eli siinä on ne asiat joihin panostamalla pomo saa aikaan hypen säilymisen. Jos asia vain jaksaa kiinnostaa. 

Hurmos hetkiä toivottaa

Matti Hämeenaho
Myyntikouluttaja & esihenkilöiden kouluttaja. 

Puh: 045 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

Twitter: @MattiHameenaho
LinkendIn: Matti Hämeenaho
FB: Kouluttaja & ongelmien ratkaisija Matti Hämeenanho



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti