lauantai 26. elokuuta 2017

10% työpaikoista on muita parempia.


Kymmenestä työpaikasta vain 1 on huippu paikka. Sellaisia joissa jokaisella on hymy huulilla jo työmatkalla. Sellaisia työpaikkoja joissa ei kukaan väsy, ei sairastele turhaan. Yleensä sairastelu kääntyy toisin päin: Pomo saa ajaa väkisin porukkaa kotiin kun yrittävät sairaana tulla. Näissä paikoissa ihmiset välittävät aidosti työnlaadusta, toisista. He auttavat toisia tekemättä siitä numeroa. He arvostavat muiden työtä ja osaamista.  Tämä myös kerrotaan ääneen. Näissä työpaikoissa työn jälki on aivan toisella tasolla kuin muissa paikoissa. Heidän asiakkaat ovat paljon tyytyväisempiä kuin muiden asiakkaat. Jos he myyvät jotain, niin he tekevät kauppaa huomattavasti enemmän kuin muut alan yritykset. Eikö olekkin toisaalta haikea lukea tätä jos et itse ole tällaisessa talossa töissä.

Miksi näitä "onnellisia" työpaikkoja on vain 10% kaikista työpaikoista?  Tässä on oikeasti kyse johtajasta. Johtaja aina määrää ja päättää asiat.  Hän päättää miten asiat hoidetaan. Hän päättää salliiko esim kiusaamisen vai ei. Salliiko työn huonon laadun vai vaatiiko priimaa. Riippuu pomosta ymmärtääkö hän työpaikan hengen päälle vai ei. Ymmärtääkö, että vaikka hänellä on töissä hyvä fiilis niin se ei todellakaan tarkoita, että muilla on.  Hän itse valitsee millaiset välit pitää työntekijöihin.  Kysyykö mielipiteitä, kuunteleeko oikeasti, keskusteleeko, arvostaako vai ei. Osaako ja haluaako hän kehittää työntekijöitä vai ei...Voisin luetella tässä kaikki johtajuus asiat. Valitsen että en luettele. Eli lisään vain, jne jne....
Jokaisella alalla todelliset huiput ovat kovin harvassa. Niin on myös johtajissa. Ne huippu johtajat ovat johtamassa vain näitä firmoja, ei muita. Muissa työpaikoissa on ne huonommat johtajat. Niin. Ja jos pomo ei vielä ole tässä 10% sakissa hän tietysti luulee olevansa vielä näitäkin parempi johtaja. Nämä 10% kuuluvat johtajat tekevät valtavasti töitä tullakseen vielä paremmaksi johtajaksi.

Vaikka kaikki on pomon vastuulla niin jokaisen täytyy silti kantaa kortensa kekoon. Tämä homma tehdään yhdessä, ei vain pomo yksin. Useimmilla meillä on kokemusta, esimerkiksi siitä mitä yksi valittaja voi tehdä kaikkien työfiilikselle. Tai siitä kun muiden pitää tehdä sen jatkuvasti saikuttavan työt....
Ja työntekijöistä suurin osa käyttää työpäivän energian siihen, että miten selviää työpäivästä mahdollisimman helpolla.
On muuten pomolle aika ärsyttävää kun aikuiselle ihmiselle joutuu kertomaan mm seuraavia asioita:
Jos syöt keittiössä niin älä jätä astioita pöydälle. Laita ne koneeseen. Ja pizzalaatikko laitetaan roskikseen. Sitten tämä pitäisi toistaa viikon kuluttua uudestaan.
Joillekkin aikuisille pitää kertoa jatkuvasti mihin aikaan työt alkaa. Ja mitä se niinkuin tarkoittaa käytännössä.
Jotkut työntekijät sitten valittaa, että on paska pomo.  Kielsi fb:n päivittämisen työajalla. Ajattele, hän ei siis suostu maksamaan siitä!  Kehtasi kertoa, että töissä pitäisi tehdä töitä.
Pomo saa myös muistuttaa, että asiakkaille pitää sanoa päivää, huomenta ja heitä saa myös palvella.
On myös pomon syytä kun meni hulluuttaan uskomaan mitä toinen sanoi haastattelussa. Väitti olevansa ahkera, tunnollinen ja rehellinen. Sitten esim lapsi sairastui juuri perjantaina kun ei saanut ko päivää vapaaksi pyynnöstä huolimatta.
Lupasi tehdä hommat. Miksi pitää sitten käydä keskustelua kun niitä ei ole hoidettu? Tai kaveri joka lupasi olla huolellinen ja tarkka. Miksi muiden pitää tehdä asiat uudestaan hänen jäljiltä?

Sanokaapa onko ihme jos pomoa välillä vituttaa?

Huippupaikoissa jokainen (myös pomo) haluaa kehittää itseään. Enemmän kuin muut. Minulla on asiakkaina juuri näitä firmoja. He ostavat palveluitani eri tavalla kuin ne muut yritykset: Muut katsovat esim tammikuussa kalenterista, että syyskuussa pidetään myyntipäivät. Sinne otetaan samalla 2-3 tunnin myyntikoulutus.  Huippu firmoista on usein soitettu perjantai iltana: "Meillä oli kaupallisesti paska viikko. Pääsetkö maanantaina tai tiistaina pitämään herätys koulutuksen aamupäivällä?"
90% paikoissa ei käsketä kouluttajaa kun myynti notkahtaa. Koska se oli sovittu sinne syyskuulle. Heille olisi tuskallista, että joku muu saisi heidän myynnin kuntoon aamupäivässä. Tai he luulee, ettei se ole edes mahdollista. Huippu firmojen pomoja kiinnostaa ainoastaan, että se myynti palaa urilleen. Ja äkkiä. Ihan sama kenen ansioista. Eli he soittavat apua, että tule äkkiä tänne nostamaan myynti takaisin. Tämä taas johtuu, että heidän välittäminen myynnistä, myyjistä, numeroista on aivan toisella tasolla kuin muissa yrityksissä. Jollakin tulee tietysti mieleen, etteikö ne ite osaa kun pitää apua soitella. He ovat itse yrittäneet jo muutaman päivän. Muissa firmoissa ei ole asialle edes herätty muutamassa päivässä. Huippu firmoissa tiedetään, että ulkopuolinen näkee syyt alamäkeen paremmin kuin asian sisällä olevat. Ja pomoilla saattaa olla kalenterit täynnä eikä ole aikaa alkaa pitämään koulutuksia.

Sama kuin jos virastossa on esim työpaikka kiusaamista. Huippu paikoissa sitä ei tietenkään ole kuin äärimmäisen harvoin. Mutta kun sitä ilmenee se selvitetään ja lopetetaan heti.  Jos kiusaamista ei saada itse selvitettyä niin he soittavat ulkopuolisen heti apuun. Hyvänä esimerkkinä olemme lukeneet kuinka Helsingin kaupungin eräs pomo on kiusannut alaisiaan vuosia. Ketään isompaa pomoa ei ole kiinnostanut hoitaa asiaa kuntoon. Kiinnostus on herännyt ainoastaan kun asia tuli julkisuuteen. Surullista.

Huippupaikoissa välitetään aidosti työkavereista. Alaisista ja pomoista. Käyttäydytään sen mukaisesti. Nämä huippupaikkaan johtavat asiat ovat maailman yksinkertaisimpia perusasioita.
Kuten juuri aito välittäminen ja kunnioittaminen sekä tämän mukainen käyttäytyminen.

Näissä huippu firmoissa on käytössä valmentava johtaminen. Minä olen sitä käyttänyt ja kehittänyt 1996 lähtien. Vannon sen nimeen, koska olen itse kokenut yliluonnollisia tuloksia valmentamisen avulla. Ja olen nähnyt näitä parhaita firmoja, sekä vertailun vuoksi muitakin.
Ja onhan se selvä. Jos pomon tärkein tehtävä on tehdä porukasta alansa parhaita niin ennenpitkää tulee jättipotteja. Siis jos olet pomo niin valmenna, valmenna, valmenna..... Näissä muissa firmoissa pomo vaan sanoo, että yritä enemmän. Tsemppiä. Kun molemmat lapseni oli 3 vuotiaita niin hekin osasi sanoa "yritä enemmän". Eli he olisivat voineet tuurata montaa esimiestä. Esimiehen pitää osata kertoa, että miten toimimalla toinen saa aikaan parempaa jälkeä. Tarvittaessa hän näyttää itse. Nämä 10% huippu johtajista toimii näin. 90% ei.

Ja työntekijä: Jos et vielä ole tällaisessa paikassa töissä niin hankkiudu sinne. Mutta he ottavat vain ihmisiä joilla on asenne kunnossa. Jos haluat tavoitteesi on mennä rimaa hipoen, päästä työpäivät helpolla et ole oikea tyyppi näille. Mitään herkästi loukkaantuvia ja masentuvia ei myöskään oteta. Näissä paikoissa puhutaan usein älyttömän suoraan. Niissä on myös aivan ihana huumori vittuilu kulttuuri. Ei näissä herkkänahkaiset pärjää. Näissä firmoissa tehdään myös virheitä. Niiden kautta opitaan ja kehitytään entistä paremmiksi.

Valmentavaa syksyä

Matti Hämeenaho
Valmentaja, Yrityspsykologi.
Matti[ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi
Twitter: o@MattiHameenaho
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matti-hämeenaho-5384345/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti