maanantai 19. joulukuuta 2016

Voittaja tiimi. Mitä eroa normaaliin? Lue tästä:


n. 20% yrityksistä pärjää muita paremmin. n. 20% tiimeistä on muita parempia. Mitä he tekevät eritavalla muihin verrattuna? Olen valmentaja uran aikana saanut kunnian olla luomassa huippu tiimejä useisiin kovanluokan yrityksiin. Olen myös saanut johtaa huippu tiimejä. Raotan tässä hieman verhoa, miten huipputiimi eroaa tavallisesta.

Jo etukäteen sanon, että mitään yliluonnollista on turha odottaa. Kaikki asiat ovat sellaisia, että niitä voi tehdä ihan jokainen. Nämä asiat ovat itseasiassa maailman yksinkertaisimpia perusasioita. Vikaan mennään siinä, että näistä perusasioista tehdään liian monimutkaisia ja hienoja. Näitä pidetään niin itsestään selvinä, ettei näihin kiinnitetä huomiota.

Aloitetaan ihmisistä.  Useimmat ihmiset pystyvät tekemään kovia tuloksia. Jo rekry haastattelussa olen esittänyt seuraavia kysymyksiä: Tämä on tiimi jossa on kaupungin parhaat myyjät.  Parhaaksi tuleminen vaatii kovaa työtä. Jos olet sellainen joka haluaa päästä töissä helpolla, tämä ei ole paikkasi. Jos haluat joku päivä olla todella kova myyjä ja olet valmis tekemään paljon töitä itsesi kehittämisen eteen, voimme aloittaa neuvottelut. Moni sanoi tässä vaiheessa kiitos näkemiin. Se oli hyvä. Moni sanoi, että on valmis haasteisiin ja aloimme neuvotella. Tämä siksi, että ketään ei voi eikä pidä pakottaa mihinkään. Voittaja tiimiä ei luoda ihmisillä jotka haluavat selvitä työpäivän helpolla. Rehellisyys on ehdoton edellytys pitkälle yhteistyölle. Työntekijän pitää tasan tarkkaan tietää mitä on tulossa jotta hän voi sitoutua. Kerroin haastattelussa aina myös kaikki työn huonot puolet. Silloin ei tule pettymyksiä myöhemmin. On hyväksyttävä myös, että kaikki tekevät vääriä ratkaisuja. Itsekkin olen ottanut vääriä ihmisiä töihin. Koeaika näyttää molemmille osapuolille, että kannattaako sen jälkeen jatkaa. Tästä täytyy pitää kiinni. Eli rekrytoi ihmisiä rehellisesti. Rekrytoi vain niitä jotka haluavat työltä "enemmän" kuin paikan viettää aikaa. Älä ota niitä joiden tärkein tehtävä töissä on polttaa mahdollisimman monta röökiä, juoda mahdollisimman paljon kahvia. Tai kello kalleja. Ota niitä jotka suhtautuu hommiin intohimoisesti, heillä on paloa silmissä ja suupielet ylöspäin. Vältä myös niitä jotka loukkaantuu helposti. Rapatessa nääs roiskuu. Ne joiden kanssa täytyy miettiä jokaista äänensävyä ja ilmettä ei voi pelata kovaa peliä.

Jotta työpaikalla voi tehdä muita paremmin asioita pitää fiiliksen olla kunnossa. Ihminen pystyy parhaimpaan vain erittäin hyvällä fiiliksellä. Useimmilla meillä on kokemuksia siitä kun töissä on huono fiilis. Muisteleppa, mikä oli suoritus tasosi silloin? Harvassa on ne ihmiset jotka tekevät parhaansa silloin kun vituttaa.
Jokaisella meillä on tietty "olotila" jolloin pystymme parhaimpaan. Pomon tehtävä on auttaa työntekijöitä saavuttamaan tämä "olotila". Miten se tapahtuu, on jo liian pitkä juttu tähän. Menestyvässä työpaikassa pomo tuntee alaiset ja keskustelee heidän kanssa jatkuvasti, ei vain kehityskeskusteluissa. Esimiehen pitää olla aidosti kiinnostunut työntekijöistään (Huom! Aidosti, ei vain viran puolesta).
Pitää olla kiinnostunut jokaisen osaamisesta ja kehityksestä. Jokaisen kehitys kohteet pitää olla pomon tiedossa ja niistä käydään jatkuvaa keskustelua työntekijän kanssa. Miten ja milloin kehitetään. Avoimella keskustelulla asiat alkavat kehittyä. Ihan huipputiimissä jokainen työkaverikin tietää kaverinsa osaamiset ja heikkoudet. He myös auttavat toisiaan kehittymään. Ajatelkaa mikä ilmapiiri silloin onkaan! Voin kertoa, että näissä yhteisöissä tehdään juuri niitä tuloksia joita muut pitää mahdottomana. Myös valittajat loistavat poissaolollaan näistä työpaikoista. Negatiivista asioista toki puhutaan, mutta milloin? Kun on sen aika. Eli tilanne älykkyyttä.

Tavoitteet pitää olla korkella. Ihminen tekee sen mitä itseltään vaatii. Useimmissa työpaikoissa tyydytään liian matalaan suoritustasoon. Myynti alan firmoissa 80% pomoista ei usko kuinka paljon enemmän he voisivat myydä hiomalla asioita parempaan kuntoon.
Usein he odottavat bonareita, kunniaa + patsaan firman pihalle kun myynti nousee 10% vuodessa. Minä ja monet muut valmentajat ovat kokeneet, että se saattaa nousta kymmeniä % muutamassa päivässä kun asioita saadaan kuntoon.
Jotta voidaan laatia kunnon tavoitteet, pitää pomon uskoa ja ymmärtää kuinka paljon enemmän voidaankaan myydä. (On todistettu kaikilla aloilla, että 80% asiakkaista ostaa kun myynnin perusasiat on kunnossa.) Mutta, jos aletaan vaatia enemmän se ei tietenkään vielä riitä. Pomon pitää tietää, miten parempi tulos saadaan tehtyä. Mitä ja miten kenenkin pitää muuttaa omaa toimintaansa. Ensimmäisenä pomon itse. (tässäkin asiassa olen käytettävissä)
(Jos kyse on valmistuksesta tavoitteen pitää olla täysin virheetön lopputulos, kaikista paras).
Pomon pitää vaatia vain priimaa alaisiltaan. Jos pomo tyytyy vähempään niin tyytyvät muutkin.

Kun kunnianhimoiset tavoitteet ovat päätetty, täytyy niistä pitää kiinni silloinkin kun on haastavaa. Haasteita tulee varmasti matkalla. Ne eivät ole esteitä vaan haasteita. Kun niistä selviää, on taas hieman viisaampi ja vahvempi. Monesti menestys ratkaistaan juuri tässä. Kaikille tulee vaikeita aikoja. Myös huippu tiimille. Miten niistä selvitään. Aletaanko itkemään ja syyttämään hallituksen tekoja, kilpailijan halvempia hintoja, kilpailijan sitä ja tätä?
Huippu työpaikoissa vaikeudet otetaan haasteena. Luuseri paikoissa lyödään hanskat tiskiin. Huippu paikoissa myös ymmärretään eräs fakta: Ihminen on sokea omille teoilleen. Juuri näistä paikoista minulle soitetaan usein ja pyydetään selvittämään mikä heillä mättää kun eivät sitä itse näe. Huonommin menestyvät eivät tarvitse apua.

Tiedättekö, että yllättävän useassa yrityksessä vain ylimmät johtajat tietävät tarkat tavoitteet.  He luulevat, että kaikki on sitoutunut niihin eikä ne muut oikeasti edes tiedä tavoitteita. Haluatko arvata, toteutuuko ne? Ei niin. Toki on myös yrityksiä joissa edes ylimmällä johdolla ole laadittuna selviä tavoitteita. Menestyvissä yrityksissä jokainen tietää tasan tarkkaan, mitä hänen täytyy tehdä. Mitä häneltä odotetaan. Milloin pomo on erittäin tyytyväinen, milloin ei. Tavoite asioista käydään jatkuvaa keskustelua. Jokainen tietää jatkuvasti missä mennään ja miten toimimalla tavoite saavutetaan.

Tässä muutamia yhteneviä asioita huippu tiimeistä:
Avoin keskustelu kulttuuri. Kaikki voivat kertoa pomolle mielipiteitä, ideoita, ongelmia silloin kun
sille on tarvetta. Varsinkin kaikista ongelmista, pienistäkin jutellaan heti avoimesti, ilman riitaa tai
loukkaantumisia. Uskalletaan olla erimieltä. Osataan myös perustella kanta. Ei:n huutelu ilman perustetta kuuluu ala-aste ikäiselle lapselle ja oppositio puolueelle.

Huippu tiimeissä on erittäin paljon huumori vittuilua. Jos et tiedä mitä tämä tarkoittaa, niin otan
osaa. Täällä ei herkästi loukkaantuvat pärjää. Menin eka kertaa erääseen huonekaluliikkeeseen kouluttamaan.
Tämä liike ei ollut normaali liike. Se oli liike jossa oli maamme parhaita myyjiä ja kaikki
luvut ja muut olivat jo valmiiksi esimerkillisellä tasolla (ylivoimaisia). Aamulla lähes kaikki oli    takapihalla röökillä kun saavuin sinne. Huumori vittuilu välillämme alkoi samalla sekunnilla kun astuin autosta ulos. Täytyy sanoa, että tulimme harvinaisen hyvin juttuun ja saimme aikaan mahtavaa
kehitystä. Väliin olimme vakavia ja väliin naurettiin vedet silmissä. Nämä kaverit olivat Suomen parhaita, mutta niin nöyriä oppimaan uutta. Eli se nöyryys. Huippu tyypit tietää, ettei koskaan voi edes kuvitella olevansa valmis. Huiput ostavat minulta eniten valmennuksia. Huonoimman vähiten. Mietippä tätä.

Huippu tiimiä ei tule ilman huippu johtajaa.  Sitä ei tule säästämällä kaikesta mahdollisesta. Huippu tiimin myyjät tienaavat hyvin. Asentajat/valmistajat saavat bonareita. Hekin nauttivat menestyksestä. Jos olet pihi ja ajattelit tehdä tämän ilman rahallista jakamista niin unohda kaikki lukemasi ja mene laskemaan pennejäsi. Säästämällä saa aikaan säästöluokan tuloksia. Panostamalla saa parempia tuloksia. Huippu paikoissa työntekijöitä arvostetaan oikeasti ja he tuntevat sen. Jousto toimii molempiin suuntiin ja nauru raikaa.

Yksi huomioitava asia: Huippu tiimissä tehdään töitä sen eteen, että asiakas on erittäin tyytyväinen. Jos mennään "provikka edellä" tämä ei toimi. Palkkaa tulee automaattisesti kunnolla kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Paras asiakastyytyväisyys on muutenkin se hieno juttu. Haluatko olla töissä firmassa jota kaikki kehuvat vai siinä jota haukutaan netissä eikä muutenkaan arvosteta? Monet tiimit on viritetty huippuunsa niin, että varmistetaan asiakkaiden tyytyväisyys.

Tässäpä osa näistä asioista. Eikö olekkin yksinkertaisia. Mutta miksi silti vain 20% saa nämä toteututtua? Kuten alussa sanoin, tämä yksinkertaisuus tekee monelle ansan. Ei ajatella, että asiat ovat kiinni näin yksinkertaisista asioista. Kyllä menestykseen vaaditaan jotain hienommalta kuulostavaa ja paljon monimutkaisempaa, ajattelee ne 80%. Ette tiedäkkään kuinka monesti olen 12 vuoden konsultti uran aikana käynyt selvittämässä näitä asioita. Joku toinen konsultti/kouluttaja on käynyt sekoittamassa ihmisten päät joillakin ihmeen monimutkaisilla asioilla. Vielä käyttänyt helvetin paljon mahtavan viisaalta kuulostavia sivistyssanoja. Siellä on sitten ihmiset ja suoritus jumissa. Eivät oikein tiedä mitä pitää tehdä ja miten. Jotain hienolta kuulostavaa kuitenkin yritetään.
Sitten on palattu perusasioihin. Tehty ne paremmin kuin koskaan ja kukaan. Tsempattu asenne taivaisiin ja kappas. Kauppaa alkaakin tulla niin maan perusteellisesti ja kaikilla on taas hauskaa.

Vuosien aikana olen auttanut lukuisia työyhteisöjä viilaamaan toimintansa huippu joukkueeksi. Joskus se on onnistunut nopeasti joskus aikaa on saanut käyttää enemmänkin. Yksi juttu vielä loppuun: Työpäivä kestää yhtä monta tuntia tekee sen huonosti tai hienosti. Oma valinta kummin tekee. Menestystä.

Jos teidän työpaikalla uskalletaan hypätä kyytiin parempaan huomiseen niin soittoa/mailia tulemaan. Siitä se lähtee.

Matti Hämeenaho
Puh: 045 - 6366 022
matti(ätt)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi
Seuraa:
Twitter: @MattiHameenaho
LinkedIn: Matti Hämeenaho












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti