1996 lähtien olen valmentanut ihmisiä tekemään huikeita suorituksia. Alan yrittäjänä olen toiminut 2004 lähtien. Olen kouluttanut yli 15 000 ammattilaista entistäkin paremmaksi. Asiakkaani ovat pienistä työpaikoista pörssiyhtiöihin ja kaikkea siitä väliltä. Olen yksi maamme kokeneimmista kouluttajista ja alan konsulteista. Puh: 045 6366 022 matti(ät)hameenaho.fi www.hameenaho.fi
maanantai 28. marraskuuta 2016
Esimies asiaa. Sellainen tiimi kuin esimies.
Tänään kirjoitan johtajista. Tiedättekö, että suurin osa esimiehistä ei osaa johtaa ihmisiä. Jos on 10 pomoa, niin heistä vain 1-2 on huippu pomoja. Karua mutta totta. Samassa suhteessa tämä menee kaikissa ammateissa.
Väärin ihmisiä johtava saa aikaan karmeita asioita. Lähes jokaisella meistä on kokemusta huonosta ja hyvästä pomosta. Mieti niitä fiilisten eroja mitä heidän alaisuudessa olet kokenut. Ei tarvitse edes kysyä, että kumman alaisuudessa teet työsi paremmin.
Käytän tässä sekaisin titteliä pomo ja esimies. Molemmilla tarkoitan ihmistä jolla on työntekijöitä johdettavana.
Esimiehen tehtäviin kuuluu viedä yritystä eteenpäin. Jos ihmisiä kohdellaan huonosti/väärin niin tuottavuus ja oikeastaan mitkään mitattavissa olevat asiat eivät ole lähelläkään sitä tasoa mitä voisi olla.
Useimmat esimiehet luulevat olevansa lähes täydellisiä, koska ovat saaneet hienon tittelin. Aiheesta on tehty tutkimuksiakin. Useiden aivoissa tapahtuu muutoksia saadessaan valtaa. Minä sekä varmasti useimmat teistä on nähnyt outoja muutoksia näissä ihmisissä.
Olen usein saanut tehtävän, että "Jostain syystä meillä ei käy kauppa. Tule apuun. Selvitä mistä tämä johtuu". Aikani pyörin kohteessa, aistin tunnelmaa, juttelen ihmisten kanssa. Useimmiten syyksi on paljastunut väärin toimiva esimies. Tällainen pomo saa aikaan mm. seuraavia asioita:
Sairaslomia alkaa tulla enemmän ja enemmän. Parhaat työntekijät lähtee muualle töihin, ihmiset väsyy, laatu alkaa kärsiä, asiakastyytyväisyys huononee, työpaikalla on huono fiilis. Jos työpaikalla on huono fiilis niin se välittyy asiakkaisiin. (Jos siellä myydään jotain niin huonolla fiiliksellä ei käy kauppa. Esim: Eräässä myymälässä Hesan Lanternassa oli huono fiilis. Korjattiin sitä muutama päivä ja kappas. Myynti kolminkertaistui muutamassa päivässä kun saimme hyvän fiiliksen päälle.) Nämä asiat eivät välttämättä ole aivan perseellään. Mutta vaikutus kaikkeen on valtava kun asiat ovat kunnossa.
Ei esimies tahallaan toimi väärin. Useimmiten hän ei ole saanut mitään valmennusta ihmisten johtamiseen. Tai joku on saanutkin, mutta valmennus on ollut niin monimutkainen ettei hän ole osannut viedä asioita käytäntöön.
Täytyy muuten sanoa, että monen työpaikan johtajalla on liian suurta rohkeutta laittaa kouluttamaton kaveri johtamaan ihmisiä.
Pomojen yleisimpiä virheitä: Epäjohdonmukainen, ei anna rehellistä palautetta. Jos antaa niin vain huonoa. Ei ole kiinnostunut asioista (mm numeroista, siisteydestä, myynnistä, siitä että myynti ei suju...), ei puutu kiusaamiseen, ei arvosta työntekijöitään, ei osaa motivoida, tekee toisin kun sanoo, valehtelee ja luulee ettei kukaan huomaa, on huonolla tuulella, vittuilee, ei kuuntele kun työntekijät puhuu, ei ole aidosti kiinnostunut työntekijöiden asioista, ei puutu heti epäkohtiin...Hei pomo! Nämä ovat sinulle tärkeitä vinkkejä!
Kaikki asiat firmassa ovat johtajan vastuulla. Jos ne ovat pielessä niin se on johtajan syy. Monessa työpaikassa johtajaksi on noustu työntekijästä. Jos on erinomainen työntekijä niin ei se tarkoita, että osaa johtaa ihmisiä. Yhtä järkevää on ajatella, että hyvä hitsari on hyvä kokki.
Olen tavannut johtajia jotka haluaisi tehdä ko. asiat oikein. Eivät vaan osaa tai luulevat jo tekevänsä. He tarvitsevat opastusta. Esimieskoulutuksen. Muistan, että kerran eräs myyjä lähes liikuttui kun kehuin häntä kaupasta. Hän kysyi, että tiedätkö Matti milloin häntä on viimeksi kehuttu? En tietenkään voinut tietää. Hän sanoi, että minä kehuin silloin kun viimeksi kävin!!! (Siitä oli monta kuukautta!!!). Hyvä kun sanoi. Tämän jälkeen menin pomon kanssa juttelemaan palautteen antamisesta ja oikeasta/väärästä motivoinnista. Pomo oli kuvitellut kehuvansa. Mutta tiedättehän suomalaisen miehen tunne puolen näyttämisen... :)
Tiimistä: Olen havainnut, että sellainen tiimi kuin sen vetäjä. Tiimin vetäjä taas tekee kuten hänen pomo. Kaikkihan tiedämme, että paska valuu ylhäältä alas. Mutta niin valuu hyväkin. Kun olemme saaneet ed. mainittuja asioita korjattua niin olemme saaneet aikaan jopa ihmeellisen hyviä juttuja. Tai ei ne ihmeellisiä sillain ole, että niissä olisi jotain yliluonnollista mitä ei voisi enään koskaan toistaa. Tai kukaan muu ei voisi niitä tehdä. Muutokset hyvään ovat vain olleet niin suuria.
Huonon ja hyvän tiimin ero on aina esimiehen toiminnassa. Toinen osaa johtaa ihmisiä, toinen ei. Toinen saa ihmisistä parhaat puolet esiin. Toinen huonot. Kummalla tulee parempaa tulosta? Tiedättekö, muuten että suurin osa pomoista ei edes usko/tiedä kuinka paljon enemmän he voisi tehdä kauppaa? Minäpä kerron: noin 80% tiimeistä voisi myydä paljon enemmän. Kuten jo alussa kerroin niin kaikki pomot luulevat olevansa juuri siinä ryhmässä jonka tiimissä asiat ovat täydellisesti. Totuus on, että tässä maassa ei ole yhtään täydellisesti toimivaa tiimiä. Ei yhtään. Eli sinunkin tiimissä on parantamisen varaa. Sorry.
Alussa kerroin, että kymmenestä pomosta vain 1-2 ovat loistavia. Näiden porukassa meno on hyvällä tavalla aivan toisella tasolla kuin niiden muiden tiimeissä. Heillä ei juuri sairastella, Porukka on ylpeä työpaikastaan, vaihtuvuus on todella pientä, kaikki auttavat toisiaan, vittuilua ei ole lainkaan paitsi huumori vittuilua, työpaikalla nauretaan todella paljon, pomokin uskaltaa myöntää kaikille virheensä, halutaan olla muita parempia, laatu on paljon parempi kuin muilla (kuinka tärkeää tämä onkaan esim asentajilla!!), nämä ovat juuri niitä firmoja joissa myydään huomattavasti enemmän kuin kilpailijoilla tai alan muissa yrityksissä... Mikä on sitten merkillepantavaa? Valmennuksia ostaa eniten juuri tälläiset tiimit. Minulla on paljon tällaisia kokemuksia: Laitetaan ketjun pisteisiin ilmoitus koulutuksesta: Tuloslistan yläpään pomot soitaa tai mailaa heti, että tänne ekana ja äkkiä. Ne joilla hommat ei toimi, niin niistä ei kuulu ikinä mitään. Tämähän kertoo jo asenteesta paljon. (Fiksu ottaa tästäkin kopin). Parhaat pomot tietää, että omaa tekemistä on viisasta kyseenalaistaa kehitys mielessä. Ja sen, että näissä hommissa ei kukaan ole täydellinen. Parannettavaa löytyy aina. Valitettavaa, että juuri he joilla alaiset kärsii ei tätä ymmärrä.
Miksi esimiesvalmennus kannattaa ostaa sitten minulta? Aloitan asenteesta: Kun olin myyjä enkä saanut kauppaa niin syyllinen löytyi aina kun kävi katsomassa peiliin. Kun olen ollut pomo, eikä tiimini ole tehnyt kauppaa tarpeeksi niin mitä sitten? Kävin katsomassa peiliin ja syyllinen siellä tuijotti takaisin.
Olen kehitellyt valmentavaa johtamistyyliä vuodesta 1996. Tiedän, että ihminen voi tehdä kovia juttuja. Hän tarvitsee tähän apua. Opetan miten luodaan voittaja tiimi. Miten ihmisiä valmennetaan tekemään uskomattomia suorituksia.
Useilla on usko, että 20% myyjistä tekee 80% tuloksesta. Monissa paikoissa tämä on totta. Mutta minun asiakkaillani kaikki myyjät tekee kauppaa. Laskeppa siitä, mitä se tarkoittaa euroissa.
Kun haluatte nostaa työntekijänne seuraavalle ja sitä seuraavalle tasolle niin voin auttaa teitä.
Olen kouluttanut suuret määrät pomoja maamme parhaiksi esimiehiksi.
matti(ätt)hameenaho.fi
Puh: 045 - 6366 022
www.hameenaho.fi
Seuraa:
Twitter: @MattiHameenaho
LinkedIn: https://fi.linkedin.com/in/matti-hämeenaho-5384345
Voit myös lähettää yhteydenottopyynnön tekstarina/mailina. Minä sitten soitan heti kun kerkeen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti