Totuus Call Centereistä. www.salesup.fi
Koska teen paljon töitä call centereissä niin haluan nostaa faktaa esille niiden toiminnasta. Ihan siksi, että puhelinmyyntityöstä ja firmoista puhutaan paljon ja suomi24 on täynnä kommentteja alasta ja firmoista. Tässä tulee asiaa työntekijöistä ja firmojen edustajista.
Ensinnäkin alan firmoja on paljon erilaisia (tämä tulee varmasti kaikille suurena yllätyksenä:)). Moni luulee, että tällä alalla joka paikassa myyjät vaihtuu lähes kerran tunnissa mutta olen törmännyt toimistoihin jonne uusin työntekijä tuli pari vuotta sitten. Olen ollut kouluttamassa/konsultoimassa monessa call centerissä joissa vaihtuvuus on paljon pienempää kuin monissa muiden alan työpaikoissa. Joten jos jossain on valtava vaihtuvuus niin se ei todellakaan johdu itse alasta vaan yrityksen tavasta toimia. Moni pitää huolta työntekijöistään. Alalla on ihmisä, jotka ovat myyneet puhelimessa yli 20 vuotta. Olen heitä tavannut ja voin kertoa, että he ovat oikeesti fiksuja ja usein vieläpä aivan valloittavia persoonia. Monet hyvät myyjät tienaavat siistillä sisätyöllä 2500-4000€/kk. Näissä hyvissä työpaikoissa on aivan mahtava meininki. Nauru raikuu, porukalla on todella hauskaa ja kauppa käy. Näissä paikoissa pitäisi monen "arvostetumman" alan edustajan käydä katsomassa miten hommat voi hoitaa.
Jos haet töitä niin välttele niitä yrityksiä joiden nettisivuilta et löydä kenenkään nimeä. Jos siellä on pelkkä etunimi niin sekään ei vielä riitä. Yritysmaailmassa on sääntöjä. Yksi sääntö on se, että nimi laitetaan aina esille kun halutaan osoittaa luotettavuutta. Nimi jätetään mainitsematta vain kun se halutaan salata. Muista tämä.
Usein vaihtuvalla esimiehellä ei myöskään ole käyntikortteja. Turhaa niitä on painaa kun painosta tullessaan kaveri on jo vaihtunut:).
Amatööri johtajat toimivat niin, että ottavat uuden esimiehen (usein paras myyjä) virkaan. Laittavat jäätävät tavoitteet, mutta eivät kouluta häntä mitenkään. Ainoa yhteydenpito on tivaaminen saavuttamattomista tavoitteista. Kenelläkään ei silti tule mieleen, että ihmisten johtaminen on vaikeaa eikä kaikilla ole siihen syntyessään taitoja. Vuodesta toiseen kierrätetään tiimin vetäjää ja ihmetellään kun homma ei kehity. Voisikohan niitä esimiehiä joskus kouluttaa? No ei saatana, sehän maksaa ja ne lähtee kuitenkin nopeesti:).
Hyvissä yrityksissä henkilökunnan koulutukseen panostetaan, toisissa paljonkin. Sitten on niitä jotka ovat sanoneet, että "niitä on aivan turha kouluttaa kun ne lähtee kuitenkin ihan kohta" Eipä taida olla kenellekkään olla suuri arvoitus, että kummassa porukka pysyy ja kummassa ei. Esimiesten ja johdon asenne saavuttaa myyjät hyvässä ja pahassa. Vielä on olemassa paljon johtajia joiden mielestä ihmisiin panostaminen on hukkaan heitettyä rahaa. Älä mene sellaiseen paikkaan töihin.
Nettikirjoitteluista: Jokainen tietää, että netissä yleensä räksyttää vain ne jotka eivät ole onnistuneet ja eivät voi myöntää, että vika olikin itsessä. Olen itse ollut joskus maamme surkein myyjä ja silloin minäkin syytin siitä kaikkia muita (myös olosuhteita, tietokoneita, kahvin puuttumista...ja jopa säätä jos en muuta keksinyt) paitsi itseä en syyttänyt vaikka olisi pitänyt. Olen nimittäin nähnyt, että taloissa joista kirjoitellaan kaikkea ihmeellistä on samaan aikaan töissä äärimmäisen tyytyväisiä ihmisiä jotka tienaa hyvin ja saa muitakin hyviä etuja. Kaikkihan tietää, että nettikirjoittelu kannattaa jättää omaan arvoonsa, mutta asiasta on silti hyvä muistuttaa.
Vaihtuvuutta osaltaan selittää sekin, että moni tulee kokeilemaan josko puhelinmyyntityö sopisi hänelle. Kaikille se ei sovi ja silloin erotaan sovussa.
Netissä kirjoitellaan paljon pohjapalkoista. En ota tarkemmin tähän kantaa mutta selitän miten homma yrittäjän kannalta menee: Jos otat 10 henkilöä töihin niin rahaa palaa paljon palkkoihin. Yritys saa rahaa vain ja ainoastaan myynnistä. Jos myyjät ei myy niin alkaa hiki valumaan ja tililtä rahat valuu pohjapalkkoihin, mutta sinne ei tule mistään rahaa.
Tämä asia on täysin verrattivissa muihin ammatteihin näin: Jos menet siivoojaksi. Lupaat siivota palkkaasi vastaan 10 huonetta. Siivot vain 5 ja vaadit silti täyttä palkkaa. Jos menet paistamaan pizzoja ja viitsit paistaa niitä vain puolet työajasta mutta vaadit täyttä palkkaa. Tai jätät kaikki työt tekemättä ja silti vaadit täyttä palkkaa. Lopulta kirjoitat nettiin, että olipa paska paikka. Tietysti yrityksen on luvattu palkka maksettava. Toivottavasti tämä auttaa ymmärtämään asiaa myös yrittäjän näkökulmasta.
Ole rehellinen haastattelussa. Onko reilua valehdella haastattelussa olevansa tunnollinen, rehellinen, valmis oppimaan uutta, säntillinen, ei luovuta helpolla..... olematta näitä? Työnantajalta vaaditaan rehellisyyttä, mutta kuka voi syyttää hakijaa epärehellisyydestä? Telemarkkinointi alalla on liian yleistä, että haastattelussa kysytään ja oikein tivataan, että luovutatko helposti. Hakija vannoo että ei luovuta. Totuus on se, että hän lyö hanskat tiskiin vasta toisen työpäivän jälkeen. Kirjoittaako työnantajat tästä kaverista nimellä Suomi 24:n? EI. Silti hänelle pitää maksaa rahaa tyhjistä lupauksista. Ei ole reilua.
Lisäksi on niitäkin myyjiä, jotka tekevät kauppaa väärin eli saattaa jättää asiakkaalle kertomatta oleellisia asioita jotka hänet on ohjeistettu sanomaan. Tietysti asiakas suuttuu ja työnantaja maksaa taas. Työsopimuksessa yleensä lukee, että pitää toimia rehellisesti ja palkka maksetaan vain rehellisesti tehdyistä kaupoista. Kun näistä väärin tehdyistä ei sitten makseta niin on syytä kirjoittaa nettiin ja haukkua firma. Siinä ei tietysti muisteta mainita, että haastattelussa lupasin olla mm rehellinen ja sitten en ollutkaan.
Koska alalla toimii paljon nuoria ja kokemattomia niin tietysti tapahtuu paljon ylilyöntejä. Usein netissä kirjoittelee joku kilpailija firman edustaja paskaa toisesta yrityksestä. Hän ei tietenkään ymmärrä, että Suomalaiset ovat kovia yleistämään. Eli aiheeton huono maine kostautuu myös hänelle itselleen ja hänen edustamalleen yritykselle. Kehoitan, että älkää kirjoitelko kilpailijasta. Häviät siinä itsekkin eikä se edesauta alan kehittymistä. Tätä tapahtuu monilla muillakin aloilla.
Teen tässä ehdotuksen joka auttaisi jokaista alan yritystä: Alan yrittäjät ja esimiehet: Kutsukaa samasta kaupungista (Hesassa hieman haastavaa) alan edustajat saman pöydän ääreen. Sopikaa itsellenne reilut pelisäännöt jossa sitoudutte olemaan puhumatta paskaa kilpailijasta, älkää yrittäkö rekrytoida heidän työntekijöitään......sellaiset reilunpelin säännöt. Näin saatte kaikille paremman maineen ja enemmän hakijoita. Nyt moni aiheuttaa itse hallaa koko alan maineelle ja sehän on todella älykästä.
Mikäli etsit töitä, etsi luotettava alan toimija ja laita hakemus menemään. Voit yllättyä positiivisesti. Menestyvää puhelinmyyjää arvostetaan joka alalla. Kaikki tietää, että jos pärjää puhelinmyynnissä niin on pakko olla kova tekijä. Kaikki haluaa itselleen kovia tekijöitä.
Kun tarvitsen koulutusta puhelinmyyjille ja alan esimiehille niin laita numero tai soita suoraan:
045-6366022.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti