lauantai 18. marraskuuta 2017

Puhelinmyyntikoulutus

Puhelinmyynti on aivan oma lajinsa. Tavallaan. Siinä on toki samat myynnin perusasiat kuin missä tahansa myynnissä. Mutta siinä on muutamia omia juttuja joita ei voi tietää jos ei ole itse ansainnut tehnyt kyseistä työtä. Eikä edes riitä, että on ollut vain hyvä myyjä. Ihminen oppii kun on vaikeaa.
Itse olin aikoinaan Sanomien huonoin myyjä. Kukaan ei ostanut minulta mitään. Kukaan ei halunnut edes jutella kanssani. (Myöhemmin tein kyllä huikeita ennätyksiä). Kun tuolta pohjalta lähtee kehittämään omaa suoritustaan, alkaa vasta oppia. Siinä oppii miten ihmisiin tehdään vaikutus. Miten päästään tilaan, jolloin kaikki alkaa onnistumaan.

Ollessani Sanomien lehtimyynnissä töissä noin 5 vuotta, meillä kävi siellä maamme parhaita kouluttajia. Heillä kellään ei ollut kokemusta puhelinmyynnistä. Tällöin huomasin, että eivät he tienneet, mitkä asiat vaikuttavat onnistumiseen tässä vaikeassa lajissa. Koska olin ollut jo töissä muilla aloilla, tiesin neuvojen siellä olevan todella hyviä. Jotkut asiat jotka toimivat kasvotusten eivät toimi puhelimessa.
Eli, älä osta puhelinmyyntikoulutusta kuin sellaiselta kouluttajalta jolla on vankka kokemus puhelinmyynnistä.

Nyt haluat varmasti tietää, että mitä kokemusta minulla on puhelinmyynnistä. No, halusit tai et niin kerron sen kuitenkin:

1989 alkaen olen myynyt puhelimella mm radio mainoksia. Luonnollisesti opettelin myös buukkaamaan itselleni tapaamisia. Suurimman osan kaupoista tein kuitenkin puhelimella.

1996 Menin Sanomille myymään heidän lehtiä. Aluksi olin muutaman viikon Sanomien paskin myyjä. En saanut aikaan oikeestaan mitään. Rehellisesti sanottuna olin varmasti koko Suomen paskin lehtimyyjä. Myyjä sanan käyttö tässä yhteydessä on kyllä suurta liioittelua. Onneksi tämä on vasta tarinan alku. Tein siis ihan kaikki virheet mitä puhelinmyyjä voi tehdä. Mutta sitten tuli muutos. Aloin takoa kauppaa niin maan perusteellisesti. Pullit olivat koko ajan 60-80%. Tein uusia ennätyksiä. Myin niin paljon, että vanhat hyvät myyjät tulivat ihmettelemään että mitä tämä entinen luuseri touhuaa. Tätä jatkui muutaman kuukauden. Sitten sain oman tiimin vedettäväksi. Sanomilla oli silloin 4 iltavuoroa. Minulla oli niistä yksi.
Tiesin jo silloin 1996, että ihminen voi tehdä aivan uskomattomia myyntejä. Hän vain on itsensä pahin vihollinen ja minun tehtävä on auttaa heitä. Tässä nousi kovaan arvoon se aika kun olin paskin myyjä. Ymmärsin, mitä ihmisen päässä liikkuu kun kauppa ei käy. Ja ymmärsin, että mitä siellä pitäisi liikkua jotta se kauppa saadaan käymään.

Niimpä aloin kehittämään valmentavaa johtamistapaa. Rekrysin huolella ihmiset tiimiini. Ero muihin oli se, että minulla oli kesää lukuunottamatta yleensä puolet vähemmän porukkaa töissä kuin 3 muussa tiimissä. Silti myimme vuodessa 3000-4000 tilausta enemmän kuin muut.
Minulla oli monta yliopiston opiskelijaa töissä. Heistä monet tekivät 2-3 iltaa (4,5h/ilta) viikossa töitä. Silti he tienasi enemmän kuin heidän opettajat yliopistolla! Meidän paskapäivä oli parempien kuin muiden huippupäivä! Miten tämä ylivoimaisesti parempi tulos oli mahdollista?
Puhelinmyyntikoulutuksessa kerron mitä myyjien pitää tehdä ja esimiesvalmennuksessa kerron, että mitä tämä vaatii pomolta. Sanomilla olin 5 ja puolivuotta. Sitten lähdin hakemaan uusia kokemuksia.

Aloitin kouluttajana 2004. Olen valmentanut lähes kaikissa maamme vähänkään merkittävissä call centereissä. Tuhansia myyjiä ja heidän pomoja. He jotka ovat halunneet enemmän kuin yhden valmennuksen ovatkin sitten saaneet poimia hedelmiä isolla korilla. Monissa paikoissa myyntejä on nostettu satoja tuhansia ja jopa miljoonia. Mutta tämä vaatii siis jatkuvaa ja tiivistä yhteistyötä. Jos joku väittää tekevänsä tuollaisia lukuja yhdellä koulutuksella niin satuja kertoo. Ja huom! Nämä yritykset ovat olleet jo entuudestaan hyvin menestyviä. Eli kauppa on käynyt hyvin. Tämän jälkeen vielä paremmin:).

Olen varmasti maamme kokenein puhelinmyynnin kouluttaja.  Se miksi koulutukseni toimii on juuri oma kokemus. Osaan auttaa myyjiä koska olen itse istunut luurit päässä itku kurkussa kun mistään ei tule mitään. Kerron, että miten selvisin siitä ja miten minusta tuli yksi maamme parhaista. Kerron asiat niin, että jokainen kuulija osaa tämän jälkeen parantaa omaa suoritustaan. Ei siis ensimmäistäkään sivistys-sanaa eikä edes ammatti slangia. Vain selkeää Suomea.

Minulla on kokemusta puhelinmyynnistä itsellä tai kouluttajana: Mainosten myynnistä (radio, netti, lehti), vakuutusten, lehtien, vitamiinien, työkalujen, koulutusten,...
Varainkeruusta. Huom! Jos haluat minut kouluttamaan varainkeruuta niin tarkistan että olette hyvä maineinen. Tarkistan, että tuotto menee kuten olette luvanneet oikeaan kohteeseen.

Soitellaan!

Matti Hämeenaho
Valmentaja
Puh: 045 - 6366 022
matti(ät)hameenaho.fi
www.hameenaho.fi

Seuraa:

Twitter: @MattiHameenaho
LinkedIn: Matti Hämeenaho
FB: Matti Hämeenaho Kouluttaja ja ongelmien ratkaisija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti